نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:11
سال انتشار:1395
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مسئولیت پذیری و تاب آوری با فرسودگی شغلی آموزگاران آموزگاران مدارس ابتدایی استثنایی شهر بجنورد بوده است . بدین منظور از جامعه آموزگاران شهر آشخانه که شامل کلیه آموزگاران مدارس ابتدایی استثنایی شهر بجنورد در سال 1394 به تعداد 70 نفر بوده است که به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری و پرسشنامه فرسودگی شغلی (CD-RISC) داده ها از پرسشنامه های مسئولیت پذیری پارسونز، کونور و دیویدسون مسلش( 1981 ) استفاده شد. روش پژوهشی از نوع همبستگی بوده است. جهت آزمون فرضیه ها از رگرسیون خطی ساده (دو متغیره) و رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد بین مسئولیت پذیری آموزگاران و فرسودگی شغلی رابطه مثبت و همچنین بین تابآوری و فرسودگی شغلی درسطح 0.01 رابطه منفی معنی دار بدست آمد از طرفی متغیرهای مسئولیت پذیری و تاب آوری باهم 12 درصد واریانس متغیر فرسودگی شغلی را پیش بینی کردند
واژگان کلیدی
مسئولیت پذیری، تاب آوری، فرسودگی شغلی، آموزگاران استثنایی