ام او فایل

دانلود فایل دانشجویی

ام او فایل

دانلود فایل دانشجویی

دانلود پروژه تکنولوژی انتقال MPLS

پروژه تکنولوژی انتقال MPLS پژوهش کامل در حوزه کامپیوتر و IT می باشد و در 5 فصل تنظیم شده است. شما میتوانید فهرست مطالب پروژه را در ادامه مشاهده نمایید.

پروژه بصورت فایل قابل ویرایش ورد(WORD) در 79 صفحه برای رشته های مهندسی کامپیوتر و IT در پایین همین صفحه قابل دانلود میباشد. شایسته یادآوری است که پروژه از ابتدا تا پایان ویرایش وتنظیم , سکشن بندی (section) ، نوشتن پاورقی (Footnote) و فهرست گذاری اتوماتیک کامل شده وآماده تحویل یا کپی برداری از مطالب مفید آن است.

با گسترش تعداد کاربران اینترنت و نیاز به پهنای باند بیشتر از سوی آنها، تقاضا برای استفاده از سرویسهای اینترنت با سرعت رو به افزایش است و تهیه کننده های سرویس اینترنت برای برآورده سازی این تقاضا ها احتیاج به سوئیچ های با ظرفیت بیشتر دارند.

در این میان تلاشهای زیادی نیز برای دستیابی به کیفیت سرویس بهتر در حال انجام می‌باشد. فنآوریATM نیز که به امید حل این مشکل عرضه شد، بعلت گسترش و محبوبیتIP نتوانست جای آن را بگیرد و هم اکنون مساله مجتمع سازی IP و ATM نیز به یکی از موضوعات مطرح در زمینه شبکه تبدیل شده است.

در این فصل به معرفی مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت سرویس و مجتمع سازی IP و ATM می پردازیم و راه حلهای ارائه شده از جمله MPLS رابررسی خواهیم نمود.

فهرست مطالب
فصل اول، کیفیت سرویس و فناوریهای شبکه
1-1- مقدمه. 2
1-2- کیفیت سرویس در اینترنت... 2
1-3- پروتکل رزور منابع در اینترنت... 3
1-4- سرویس های متمایز. 4
1-5- مهندسی ترافیک.... 6
1-6- سوئیچنگ برحسب چندین پروتکل.. 8
1-7- مجتمع سازی IP و ATM... 8
1-8- مسیریابی در IP.. 11
1-9- سوئیچینگ.... 12
1-10- ترکیب مسیریابی و سوئیچینگ.... 12
1-11- MPLS. 14
فصل دوم، فناوریMPLS
2-1- مقدمه. 16
2-2- اساس کار MPLS. 17
2-3- پشته برچسب... 18
2-4- جابجایی برچسب... 19
2-5- مسیر سوئیچ برچسب... 19
2-6- کنترل LSP.. 20
2-7- مجتمع سازی ترافیک.... 21
2-8- انتخاب مسیر. 22
2-9- زمان زندگی.. 22
2-10- استفاده از سوئیچ های ATM به عنوان LSR.. 23
2-11- ادغام برچسب... 23
2-12- تونل.. 24
2-13- پروتکل های توزیع برچسب در MPLS. 24
فصل سوم، ساختار سوئیچ های شبکه
3-1- مقدمه. 27
3-2- ساختار کلی سوئیچ های شبکه. 27
3-3- کارت خط.. 28
3-4- فابریک سوئیچ.. 30
3-5- فابریک سوئیچ با واسطه مشترک... 31
فصل چهارم، مدل سازی یک سوئیچ MPLS
4-1- روش های طراحی سیستم های تک منظوره. 33
4-2- مراحل طراحی سیستم های تک منظوره. 34
4-3- مشخصه سیستم.. 34
4-4- تایید صحت... 35
4-5- سنتز. 35
4-6- زبان های شبیه سازی.. 36
4-7- زبان شبیه سازی SMPL.. 37
4-8- مدل های ترافیکی.. 39
4-9- ترافیک برنولی یکنواخت... 39
4-10- ترافیک زنجیره ای.. 39
4-11- ترافیک آماری.. 40
4-12- مدل سازی کارت خط در ورودی.. 41
4-13- مدل سازی فابریک سوئیچ.. 42
4-14- الگوریتم iSLIP.. 42
4-15- الگوریتم iSLIP اولویت دار. 46
4-16- الگوریتم iSLIP اولویت دار بهینه. 51
4-17- مدل سازی کارت خط در خروجی.. 54
4-18- الگوریتم WRR.. 55
4-19- الگوریتم DWRR.. 56
فصل پنجم، شبیه سازی کل سوئیچ
5-1- مقدمه. 58
5-2- اعمال ترافیک به سوئیچ.. 59
5-3- کنترل جریان.. 65
5-4- نتیجه گیری.. 67
5-5- پیشنهادات... 68
منابع.. 69
فهرست شکل ها
شکل 1-1- مثالی از عملیات سیگنالینگ RSVP. 4
شکل 1-2- مثالی از یک شبکه MPLS. 11
شکل 1-3- نحوه استفاده و ایجاد جداول مسیریابی.. 12
شکل 1-4- مدل Overlyبرای مجتمع سازی IP و ATM.. 13
شکل 1-5- یک شبکه مجتمع شامل چهار مسیریاب IP. 14
شکل 2-1- مثالی از LSP در یک شبکه MPLS. 20
شکل 3-1- ساختار داخلی یک کارت خط و نحوه ارتباط آن با قسمت های دیگر. 30
شکل 3-2- گذرگاه واسط مشترک.. 31
شکل 4-1- زنجیره مارکوف دو حالته برای تولید ترافیک... 40
شکل 4-2- نمودار افزایش طول بسته های شبکه. 41
شکل 4-3- مثالی از سه مرحله تکرار اول الگوریتم iSLIP. 44
شکل 4-4- عملکرد الگوریتم iSLIP با یک و چهار تکرار در یک سوئیچ 16×16 تحت ترافیک برنولی و زنجیره ای با طول 32 46
شکل 4-5- عملکرد الگوریتم iSLIP اولویت دار با دو سطح اولویت و چهار تکرار در یک سوئیچ 16×16 تحت ترافیک برنولی و زنجیره ای با طول 32. 48
شکل 4-6- مثالی از وضعیت همزمانی در یک سوئیچ 8×8. 49
شکل 4-7- عملکرد الگوریتم iSLIP اولویت دار با دو سطح اولویت و هشت تکرار در یک سوئیچ 16×16 تحت ترافیک برنولی و زنجیره ای با طول 32. 51
شکل 4-8- عملکرد الگوریتم iSLIP اولویت دار بهینه با دو سطح اولویت و چهار تکرار در یک سوئیچ 16×16 تحت ترافیک برنولی وزنجیره ای با طول 32. 53
شکل 4-9- مقایسه عملکرد الگوریتم iSLIP اولویت دار با چهار و هشت تکرار با الگوریتم iSLIP اولویت دار بهینه با چهار تکرار برای سلول های اولویت دو در یک سوئیچ 16×16 تحت ترافیک زنجیره ای با طول 32. 54
شکل 5-1- چگونگی نگاشت چهار کلاس MPLS به دو اولویت برای انتقال در فابریک سوئیچ. 59
شکل 5-2- تاخیرسلول های کلاس های مختلف درفابریک سوئیچ MPLS هنگام استفاده از دو الویت تحت ترافیک زنجیره ای با طول 32 60
شکل 5-3- تاخیر سلول های کلاس های مختلف در فابریک سوئیچ MPLS هنگام استفاده از چهار اولویت تحت ترافیک زنجیره ای با طول 32 61
شکل 5-4- تاخیر بسته‌های کلاس‌های مختلف در سوئیچ MPLS تحت ترافیک آماری.. 62
شکل 5-5- جتیر بسته‌های کلاس‌های مختلف در سوئیچ MPLS تحت ترافیک آماری.. 63
شکل 5-6- میانگین طول VOQها در سوئیچ MPLS تحت ترافیک زنجیره‌ای با طول 32. 64
شکل 5-7- میانگین طول صفهای زمانبد خط خروجی در سوئیچ MPLS تحت ترافیک زنجیره‌ای با طول 32. 65
شکل 5-8- تغییرات احتمال دور انداختن بسته‌ها براساس طول صف در روش کنترل جریان RED.. 66
شکل 5-9- تغییرات احتمال دور انداختن بسته‌ها براساس طول صف در روش کنترل جریان RED با سه آستانه. 67


خرید و دانلود دانلود پروژه تکنولوژی انتقال MPLS

221- مقایسه تحلیل پایداری تونل آبرسان نیروگاه سیاه بیشه با استفاده از روشهای عددی

عنوان مقاله: مقایسه تحلیل پایداری تونل آبرسان نیروگاه سیاه بیشه با استفاده از روشهای عددی
شناسه (COI) مقاله: ITC09_056
منتشر شده در نهمین همایش ملی تونل در سال ۱۳۹۰

خرید و دانلود 221- مقایسه تحلیل پایداری تونل آبرسان نیروگاه سیاه بیشه با استفاده از روشهای عددی

سنجش بنیادهای نظری و مواد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر با مبانی و آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه

فهرست

 

عنوان صفحه

 

گفتار اول: کلیات پژوهش

فصل اول کلیات پژوهش ................................................................................................................... 2

طرح پژوهش......................................................................................................................................2

سؤال اصلی....................................................................................................................................... 6

سؤالات فرعی................................................................................................................................... 6

فرضیه.................................................................................................................................................. 6

تعریف عملیاتی................................................................................................................................. 7

حقوق‌بشر ..................................................................................................................................7

حق الله ......................................................................................................................................7

حق الناس...................................................................................................................................7

هدف پژوهش....................................................................................................................................8

حدود و نقطه تمرکز پژوهش............................................................................................................ 8

روش گردآوری اطلاعات.................................................................................................................. 8

پیشینه موضوع پژوهش..................................................................................................................... 8

سازماندهی پژوهش.......................................................................................................................... 10

فصل دوم مباحث نظری پژوهش...................................................................................................... 11

تعریف حقوق‌بشر............................................................................................................................ 11

خاستگاه‌های نوین حقوق‌بشر.......................................................................................................... 12

دین.............................................................................................................................................12

حقوق طبیعی................................................................................................................................ 14

نظریه حقوق موضوعه: اقتداردولت............................................................................................... 17

مارکسیسم................................................................................................................................... 18

مکتب جامعه شناختی................................................................................................................... 20

مکتب اصالت فایده..................................................................................................................... 21

اهمیت حقوق‌بشردر دنیای معاصر.................................................................................................. 23

 

گفتاردوم: خاستگاه حقوق‌بشر غربی

فصل اول: خاستگاه حقوق‌بشرقبل رنسانس............................................................................... 27

حقوق‌بشر در یونان باستان........................................................................................................ 32

حقوق‌بشردر روم باستان........................................................................................................... 32

سیسرون.................................................................................................................................. 32

سنکا....................................................................................................................................... 34

حقوق‌بشردرقرون وسطی........................................................................................................ 36

سنت‌آگوستین......................................................................................................................... 37

توماس آکوئیـناس................................................................................................................... 39

فصل دوم: خاستگاه حقوق‌بشر بعد از رنسانس......................................................................... 42

مکتب حقوق طبیعی.................................................................................................................. 43

آلتوسیوس.............................................................................................................................. 44

گروسیوس.............................................................................................................................. 46

پوفندرف................................................................................................................................. 48

حقوق‌بشردراندیشه اصحاب قرارداد..........................................................................................50

هابز........................................................................................................................................ 51

جان لاک................................................................................................................................... 54

منتسکیو................................................................................................................................... 57

ژان ژاک روسو........................................................................................................................ 59

حقوق‌بشردرآرائ متفکران قرن نوزدهم.......................................................................................... 62

کانت.........................................................................................................................................63

فصل سوم: تجلی حقوق‌بشر دراعلامیه‌ها وضمانت‌نامه های حقوقی............................................69

انقلاب انگلستان (1688) ................................................................................................................. 70

انقلاب آمریکا (1776) .................................................................................................................... 71

انقلابفرانسه (1789) .................................................................................................................... 73

فصل چهارم: تحولات حقوق‌بشر در قرن بیستم............................................................................. 76

تشکیل سازمان ملل متحد................................................................................................................ 78

اعلامیه جهانی حقوق‌بشر................................................................................................................. 79

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی......81

نهادهای فرعی بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر...................................................................................... 83

جمع‌بندی........................................................................................................................................ 85

 

 

گفتار سوم: خاستگاه حقوق‌بشر اسلامی

فصل اول: حقوق‌بشر در رویکرد سنتی........................................................................................... 89

بررسی آراءآیت ‌الله ‌جوادی آملی................................................................................................... 92

انسان‌شناسی و حقوق‌بشر............................................................................................................... 93

محورهای سه‌گانه انسان شناسی...................................................................................................... 93

هویت وجایگاه انسان..................................................................................................................... 94

اعلامیه جهانی حقوق‌بشر............................................................................................................... 94

انسان از شناخت خود ناتوان است................................................................................................. 95

تعلق به ماده مانع از تدوین حقوق‌بشراست ................................................................................. 95

درمسائل اعتقادی نمی‌توان به علم و سیره عقلاء اکتفا نمود..........................................................96

انسان‌ها از خودمحوری و هوای نفس مصون نیستند ........................................................................ 96

انسان نمی‌تواند معیار «نظام احسن»باشد ...................................................................................... 96

معرفت شناسی و حقوق‌بشر............................................................................................................ 97

عقل و مسئله استنباط حقوق‌بشر..................................................................................................... 98

بررسی آراء علامه محمدتقی جعفری........................................................................................... 100

جمـع‌بندی..................................................................................................................................... 104

فصل دوم: حقوق‌بشر در رویکرد مدرن ......................................................................................... 105

بررسی آراء مجتهدشبستری.......................................................................................................... 106

بررسی آراء محسن کدیور............................................................................................................. 111

بررسی آراء عبدالکریم سروش...................................................................................................... 115

جمع‌بندی....................................................................................................................................... 121

فصل سوم: حقوق‌بشر در قرآن و نهج‌البلاغه.................................................................................. 124

اصول حقوق‌بشر در نهج‌البلاغه....................................................................................................... 125

ماده اول........................................................................................................................................ 125

آزادگی بشر.............................................................................................................................. 125

کرامت انسان.......................................................................................................................... 126

تساوی حرمت........................................................................................................................ 127

صلح ...................................................................................................................................... 127

ماده دوم..... .................................................................................................................................. 129

حقوق‌بشر.............................................................................................................................. 129

تساوی حقوق. ........................................................................................................................ 131

ماده سوم....................................................................................................................................... 132

حق حیات.............................................................................................................................. 132

حق آزادی.............................................................................................................................. 132

حق امنیت............................................................................................................................... 134

ماده چهارم.................................................................................................................................... 136

نفی بردگی.............................................................................................................................. 136

ماده پنجم....................................................................................................................................... 139

نفی خشونت........................................................................................................................... 139

ماده ششم....................................................................................................................................... 142

شخصیت حقوقی انسان........................................................................................................... 142

ماده هفتم....................................................................................................................................... 144

عدالت...................................................................................................................................... 144

نفی تبعیض.............................................................................................................................. 147

نفی برتری جنسیتی(تبعیض جنسیتی)...................................................................................... 147

ماده هشتم...................................................................................................................................... 148

حق دعاوی............................................................................................................................... 148

ماده نهم.......................................................................................................................................... 150

نفی مجازات غیر قانونی............................................................................................................ 150

ماده دهم........................................................................................................................................ 151

تساوی در حقوق قضایی........................................................................................................... 151

ماده یازدهم.................................................................................................................................... 154

اصل برائت................................................................................................................................ 154

ماده دوازدهم................................................................................................................................. 155

قلمرو دولت............................................................................................................................. 155

حفظ حریم خصوصی............................................................................................................... 156

منع استراق سمع........................................................................................................................ 157

منع کمین نشینی وتجسس....................................................................................................... 158

ماده سیزدهم.................................................................................................................................. 158

حق انتخاب محل اقامت............................................................................................................ 158

ماده چهاردهم................................................................................................................................. 159

ماده پانزدهم................................................................................................................................... 160

ماده شانزدهم.................................................................................................................................. 161

ماده هفدهم.. ............................................................................................................................... 163

حق مالکیت................................................................................................................................. 163

ماده هیجدهم................................................................................................................................ 165

آزادی فکر و عقیده...................................................................................................................... 165

ماده نوزدهم.................................................................................................................................. 169

آزادی انتقاد................................................................................................................................. 169

ماده بیستم..................................................................................................................................... 172

ماده بیست و یکم...... ................................................................................................................... 173

حق تعیین سرنوشت................................................................................................................... 173

ماده بیست ودوم........................................................................................................................... 175

حق امنیت................................................................................................................................... 175

ماده بیست و سوم........................................................................................................................ 176

حق کار....................................................................................................................................... 176

ماده بیست و چهارم...................................................................................................................... 178

حق تفریح................................................................................................................................... 178

ماده بیست و پنجم........................................................................................................................ 178

حق تأمین اجتماعی.................................................................................................................... 179

ماده بیست و ششم......................................................................................................................... 182

حق تعلیم وتربیت....................................................................................................................... 182

ماده بیست و هفتم.......................................................................................................................... 183

ماده بیست و هشتم......................................................................................................................... 183

حق داشتن نظام سیاسی.............................................................................................................. 183

ماده بیست و نهم........................................................................................................................... 184

تعهد و مسئولیت متقابل.............................................................................................................. 184

ماده سی‏ام..................................................................................................................................... 186

 

گفتار چهارم: نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری....................................................................................................................................... 188

پی‌نوشت قرآن و نهج‌البلاغه............................................................................................................. 199

کتابنامه ............................................................................................................................................ 215

 

 

 

چکیده

امروزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در عرصه بین‌الملل، مقوله حقوق‌بشر است که حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نهادها و کمیته‌هایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. حقوق‌بشر یکی از مفاهیم کلیدی حقوق بین‌الملل است.از جمله باورهای جهان‌شمول این است که انسان دارای حقوقی است که دانستن و رعایت و اجرای آنها می‌تواند زندگی موفق و سعادت‌آمیزی برای او داشته باشد، حقوق‌بشردر سطوح ملی و بین‌المللی، متوجه حمایت از افراد بشر در مقابل رنج‌ها و مشقات ساخته دست انسان‌ها و موانع قابل اجتنابی است که از طریق اعمال محرومیت، بهره‌کشی، اختناق، ‌آزار و اذیت و کلیه اشکال سوء رفتار توسط گروه‌های سازمان‌یافته و قدرتمندی از انسان‌ها بوجود ‌آمده‌است. در جهان اسلام نیز از ابتدای ظهور اسلام، مسلمان‌ها دغدغه حقوق‌بشر را داشته‌اند هر چند بیان این مقوله در قالب مقولاتی دیگر همچون حق‌الناس بیان شده است. در اسلام، بشر هم موضوع حق و هم موضوع تکلیف قرار می‌گیرد و تازه همان تکلیف هم در بخشی که مرتبط با حق الناس- در برابر حق الله است- مستلزم رعایت حقوق دیگران است، به این معنا که تکلیف یک نفر، برای نفر دوم ایجاد حق می‌کند و در واقع با بسط دامنه حق‌الناس در اندیشه اسلامی ما می‌توانیم به مقوله حقوق‌بشر برسیم. کرامت انسان در اسلام بسیار مهم است در طول چهارده قرن گذشته فقهای اسلامی هر کدام به نوعی راجع به حقوق‌بشر بطور مستقیم یا غیرمستقیم بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند، کتاب‌ها و مقالاتی را به نگارش در آورده‌اند، اما از آنجا که مهم‌ترین اسناد دینی در اسلام بویژه از نظر مذهب شیعه قرآن و نهج‌البلاغه است آنچه که در این پژوهش برای ما حائز اهمیت است، این است که ببینیم چه تفاوت‌های بنیادی و معرفت‌شناختی بین دیدگاه‌های غربی نسبت به حقوق‌بشر با دیدگاه‌های اسلامی به مسئله حقوق‌بشر وجود دارد؟ به همین جهت اسناد رسمی حقوق‌بشر در دنیای غرب مثل اعلامیه استقلال آمریکا و اعلامیه انقلاب کبیر‌فرانسه را به عنوان اسناد غربی در حقوق‌بشر با مبانی دینی بویژه آیات قرآن و نهج‌البلاغه مقایسه می‌کنیم.

کلیدواژه: حقوق بشرغربی، حقوق‌بشر اسلامی، حقوق‌بشردر قرآن، حقوق‌بشردر نهج‌البلاغه

 

کلیات

 

طرح پژوهش

 

امروزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در عرصه بین‌الملل، مقوله حقوق‌بشر است که حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نهادها و کمیته‌هایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. حقوق‌بشر یکی از مفاهیم کلیدی حقوق بین‌الملل است. سالهاست که مجادلات سیاسی و رسانه‌ای فراوانی میان کشورهای غربی و اسلامی بر سر حقوق‌بشر در جریان است. هر یک از آنها یکدیگر را به نقض حقوق‌بشر متهم می‌کنند. این امر نشان دهنده اهمیت مقوله حقوق‌بشر است، به خصوص که کشورهای بزرگی مانند آمریکا و کشورهای غربی همواره از حربه حقوق‌بشر برعلیه کشورهای دیگر از ‌جمله کشورهای جهان سوم استفاده می‌کنند.

از آنجائی که دین اسلام بعنوان یکی از ادیان آسمانی که به مسئله انسان و حقوق انسان بهای زیادی می‌دهد و با توجه به اینکه کشورها و ملت‌های اسلامی، مسئله حقوق‌بشر را بعنوان یکی از دغدغه‌های مهم خودشان مطرح می‌کنند و متقابلاً دنیای غرب را به نقض حقوق‌بشر متهم می‌کنند، سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که در واقع چه نسبتی بین دیدگاه‌های اسلامی نسبت به مسئله حقوق‌بشر با دیدگاه‌های غربی نسبت به حقوق‌بشر وجود دارد؟

نگاهی به سیر تحول مفهوم حقوق‌بشر نشان می‌دهد که از‌ دیرباز متفکران و اندیشمندان شرق و غرب به این مقوله اندیشیده و آثاری را در این زمینه خلق کرده‌اند. نخستین گروهی که به صورت جدی مسئله حقوق‌بشر و حقوق طبیعی انسان را مطرح کردند رواقیون بودند. آنها آدمیان را اعضای جامعه یگانی جهانی و همسان و برابر با یکدیگر می‌شناختند و نیز معتقد بودند که همه انواع بشر بطور مساوی می‌توانند کمال یابند و در بین آنها هیچ‌گونه امتیاز فطری وجود ندارد، اما تنها فرزانگان این حقیقت را می‌فهمند و می‌دانند و هم ایشانند که خود را شهروندان جهان می‌دانند. شهر ایشان به بخشی از جهان محدود نمی‌شود، بلکه خود جهان است، شهری است که در آن حق و حقیقت حکومت جهانی دارد. همه مردمان از هر طبقه و ملیت به این میهن بزرگ تعلق دارند و به این اعتبار که دارای خردند و در فضیلت همه با هم برابرند (سیمبر،1383: 2).

بعدها دیدگاه‌های حقوق طبیعی رواقیون به امپراتوری رم منتقل شد و در میان فلاسفه و متفکران آن دیار نیز طرفداران زیادی پیدا کرد. بطوری‌‌ که، سیسرون در کتاب معروف خود در باب جمهوریت می‌نویسد:

"قانون واقعی، مبتنی بر عقل سلیم ، موافق با طبیعت، ناقد درهمه جا، ثابت و جاویدان وجود دارد که باید بر فرامین آن گردن نهاد. این قانون منبعث از نهاد الهی است لذا نمی‌توان پیشنهاد لغو آن را داد. مجاز به انحراف از آن نیستیم... در رم و آتن یکی است و از امروز به فردا تغییر نمی‌کند... هر کس از آن اطاعت نکند، از خویشتن خویش گریخته و فطرت انسانی را نادیده گرفته است" (سیمبر،1383: 4).

بعدها که آیین مسیحیت قوت گرفت، حقوق طبیعی از رونق افتاد و حقوق الهی جانشین اندیشه حقوق طبیعی شد. از اندیشمندان این دوره می‌توان به سنت‌آگوستین، سنت‌آکوئیناس اشاره داشت. سنت‌آگوستین معتقد بود تنها نیروی روحانی است که می‌تواند عدالت را برقرار سازد، این نیرو مستقل و جدا از دولت است. اما در دوره جدید بعد از رنسانس، به تدریج عده‌ای از متفکران و اندیشمندان برای مبارزه با استبداد به حربه حقوق طبیعی و حقوق‌بشر متوسل شدند. بنابراین، حقوق طبیعی و حقوق‌بشر ابزاری شد برای اندیشمندان قرن شانزدهم به بعد که بتوانند جلوی دخالت‌های بی‌حد و حرص دولت‌ها را در امور خودشان بگیرند. بعدها افرادی مانند هابز، لاک، روسو، مونتسکیو هر کدام به نوعی بر طبیعی بودن حقوق انسان تأکید داشتند و به دورانی که دوران اولیه زندگی بشر نامیده می‌شود اشاره می‌کنند که در واقع، انسان‌ها آزاد بودند و دولت و قانونی وجود نداشت و انسان براساس حقوق طبیعی زندگی می‌کرد تا اینکه دولت‌ها بوجود آمدند. با بوجود آمدن دولت‌ها، مانع بزرگی در مسیر برخورداری انسان‌ها از حقوق طبیعی پدید آمد.

بعضی از اندیشمندان مانند هابز تأکید می‌کردند در زندگی انسان‌ها، امنیت اولویت دارد و تنها دولت برآمده از قرارداداجتماعی است که می‌تواند جلوی هرج ‌و مرج و تعدی را بگیرد. طبق این قرارداد هرکس سهم حاکمیت خود را به فرمانروا می‌بخشید و از استقلال خود که مولود طبیعت است چشم می‌پوشد تا فرامانروا نظم و قاعده‌ای را در رابطه بین افراد جامعه وضع و اجرا کند. اما در این بین فلاسفه بشردوستی مانند جان لاک نهایت سعی خود را در تبیین حقوق طبیعی بکار بردند. لاک معتقد بود که دولت باید در چهارچوب حقوق طبیعی عمل کند، چرا که طبیعت به انسان حقوقی داده است که به هیچ عنوان قابل سلب شدن نیست، مانند حق حیات، حق آزادی و... .

بعدها اندیشه حقوق طبیعی در نزد متفکرانی مانند کانت وارد مرحله جدیدی شد. در واقع، فلسفه حقوق‌بشر تأثیر پذیرفته از تعالیم کانت است آنجا که وی بر خودمختاری انسان‌ها تأکید فراوان دارد و می‌گوید انسان قابلیت گزینش و تصمیم‌گیری عقلانی را دارد و دیگر جانوران چنان نیستند. پس انسان مستحق فضیلت، شرف و کرامت است که او را از دیگر موجودات ممتاز می‌گرداند، امتیاز انسان با انسانیت اوست (موحد،1382: 6).

به این ترتیب بود که حقوق‌بشر در دوره جدید با پیدایش مکتبی با عنوان مکتب «لیبرالیسم» به‌عنوان یکی از مسائل مهم بشری در دنیای غرب تبدیل شد. حربه حقوق طبیعی و حقوق‌بشر بود که مردم توانستند در دنیای غرب نظام‌های استبدادی را واژگون کنند. بنابراین تلاش برای رسیدن به حقوق‌بشر در دنیای غرب یک تلاش طولانی مدت بود. تجلی عینی اندیشه‌هایی که در بالا بیان شد، اعلامیه‌های حقوق‌بشر در کشورهای مختلف است. این اعلامیه‌ها در پی آن بودند که قدرت حاکمان را در حیطه حقوق افراد متوقف کنند و حرمت قلمرو حقوق فردی و آزادی‌های عمومی در جهت سعادت انسان‌ها را تضمین کنند. مهمترین این اعلامیه‌ها بدین قرار است:

1- منشورکبیر 1215 و اعلامیه درخواست حقوق 1689 در انگلستان

2- اعلامیه حقوق دولت ویرجینیا در 1776 و اعلامیه استقلال ایالات متحده امریکا در 1776

3- اعلامیه حقوق‌بشر و شهروند انقلاب کبیر فرانسه در 1789

4- سرانجام در تاریخ 10 دسامبر سال 1948 اعلامیه جهانی حقوق‌بشر به تصویب سازمان ملل رسید و این روز بعنوان روز حقوق‌بشر درجهان نامگذاری شد (هاشمی، 1384: 92).

بنابراین از دیر باز مسئله حقوق‌بشر یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای غرب بوده است.

در جهان اسلام نیز از ابتدای ظهور اسلام، مسلمان‌ها دغدغه حقوق‌بشر را داشته‌اند هر چند بیان این مقوله در قالب مقولاتی دیگر همچون حق‌الناس بیان شده است. در اسلام، بشر هم موضوع حق و هم موضوع تکلیف قرار می‌گیرد و تازه همان تکلیف هم در بخشی که مرتبط با حق الناس- در برابر حق الله است- مستلزم رعایت حقوق دیگران است، به این معنا که تکلیف یک نفر، برای نفر دوم ایجاد حق می‌کند و در واقع با بسط دامنه حق‌الناس در اندیشه اسلامی ما می‌توانیم به مقوله حقوق‌بشر برسیم.

کرامت انسان در اسلام بسیار مهم است در طول چهارده قرن گذشته فقهای اسلامی هر کدام به نوعی راجع به حقوق‌بشر بطور مستقیم یا غیرمستقیم بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند، کتاب‌ها و مقالاتی را به نگارش در آورده‌اند، اما از آنجا که مهم‌ترین اسناد دینی در اسلام بویژه از نظر مذهب شیعه قرآن و نهج‌البلاغه است آنچه که در این پژوهش برای ما حائز اهمیت است، این است که ببینیم چه تفاوت‌های بنیادی و معرفت‌شناختی بین دیدگاه‌های غربی نسبت به حقوق‌بشر با دیدگاه‌های اسلامی به مسئله حقوق‌بشر وجود دارد؟ به همین جهت اسناد رسمی حقوق‌بشر در دنیای غرب مثل اعلامیه استقلال آمریکا و اعلامیه انقلاب کبیر‌فرانسه را به عنوان اسناد غربی در حقوق‌بشر با مبانی دینی بویژه آیات قرآن و نهج‌البلاغه مقایسه می‌کنیم.

 

سؤال اصلی

سوال اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه بین بنیادهای نظری و مواد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر با مبانی و آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه چه نسبتی وجود دارد؟

 

سؤالات فرعی

برای تبیین بهتر موضوع پژوهش سؤال اصلی را می‌توان به سؤالات فرعی زیر تجزیه نمود:

1- دیدگاه اسلام نسبت به حقوق‌بشر چیست؟

2- آیاتی که در قرآن درباره حقوق‌بشر آمده کدام است؟

3- چه مباحثی در نهج البلاغه از حقوق‌بشر مطرح شده است؟

4- مبانی معرفت شناختی حقوق‌بشر از نگاه غربی کدام است؟

5- مبانی معرفت شناختی حقوق‌بشر از نگاه اسلامی کدام است؟

 

فرضیه

با توجه به اینکه تحقیق جنبه توصیفی دارد نیاز به ارائه فرضیه نمی‌باشد.

 

 

 

 

تعریف عملیاتی:

حقوق بشر:

1- کانت این گونه تعریف می‌کند:

حقوق مجموعه شرایطی است که درنتیجه آن اختیار هرکس با اختیار دیگران جمع می‌شود (قربانی، 1384: 14).

2- حقوق بشر در سطوح ملی و بین‌المللی، متوجه حمایت از افراد بشر در مقابل رنجها و مشقات ساخته دست انسان‌ها و موانع قابل اجتنابی است که از طریق اعمال محرومیت، بهره‌کشی، اختناق، ‌آزار و اذیت کلیه اشکال سوء رفتار توسط گروه‌های سازمان یافته و قدرتمندی از انسان‌ها بوجود ‌آمده‌ است (آقایی، 1376: 3).

حق الناس:

حق‌الناس یک اصطلاح فقهی خاص در ابواب قضا، شهادت و حدود است. در لغت به معنای «حق مردم» می‌باشد و در کنار حق‌الله، اساس حقوق اسلامی را تشکیل می‌دهد. حق الناس حقوقی است که افراد در مقابل سایر افراد جامعه برگردن دارند. مانند بازگرداندن قرض، عذرخواهی و جلب رضایت در قبال اشتباهات و زیانهایی که به آنها رسانده و همچنین حسن‌ظن به ایشان (کدیور،1387: 75).

حق الله:

حق‌الله، حق اضافه به جاعل است. حق‌الناس نیز مانند حق‌الله، توسط خداوند جعل شده و فقط امر آن به مردم سپرده شده ‌است. بر مبنای اعتقادات اسلام حق‌الناس از حق‌الله مهم‌تر است. و پاسخ دادن حق‌الناس در روز قیامت دقیق‌تر از پاسخ دادن به حق‌الله ‌است. چرا که خداوند حق خود را می‌بخشد ولی حق مردم را باید صاحبان آن (مردم) ببخشند (کدیور، 1387: 77).

 

 

 

هدف پژوهش:

با توجه به این مطلب که هدف پژوهش رفع خلأ و کاستیهای موجود در آثار قبلی است در این پژوهش سعی می‌شود تا با مطالعه قرآن و نهج‌البلاغه و متن اعلامیه جهانی حقوق‌بشر به تطبیق این دو بپردازم و نقاط اشتراک و افتراق آن را در این پژوهش بیان کنم.

 

حدود و نقطه تمرکز پژوهش:

پژوهش حاضر از نظر موضوعی مبانی نظری اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و مصادیق آن در قرآن و نهج‌البلاغه، و از نظر زمانی از یونان باستان تاکنون می‌باشد.

 

روش گردآوری اطلاعات:

در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، از روش کتابخانه‌ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌شود، و طی آن با استفاده از منابع مکتوب مانند کتب، مجلات علمی، پایان نامه‌ها، گزارشات و شبکه جهانی اینترنت، و ... نسبت به گردآوری اطلاعات اقدام خواهد شد.

 

پیشینه موضوع پژوهش:

در زمینه حقوق‌بشر غربی و دیدگاه اسلام نسبت به حقوق‌بشر کتاب و مقالات زیادی نوشته شده که برخی از آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد:

دکتر سید محمد قاری سید فاطمی در کتابش «حقوق‌بشر در جهان معاصر» مقوله حقوق‌بشر را در سه دفتر کلی بررسی کرده است. دفتر اول به مباحث نظری حقوق‌بشر می‌پردازد. دفتر دوم نظام هنجاری حقوق‌بشر بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و دفتر سوم رابطه اسلام و حقوق‌بشر معاصر و نیز چالش‌ها و عکس‌العمل‌های پیش روی آن را مورد بحث قرار داده است. اگر چه در مباحث این کتاب اشاراتی در مورد مباحث نظری حقوق‌بشر، نظام هنجاری و رابطه اسلام و حقوق‌بشر شده اما از بررسی تطبیقی بنیادهای نظری حقوق‌بشر و رابطه آن به قرآن و نهج‌البلاغه سخن به میان نیامده است.

امیر ساعدوکیل در کتاب «حقوق‌بشر، صلح و امنیت بین‌المللی» در این مجموعه تلاش دارد تا با بازشکافی عناصر اصلی «حقوق‌بشر» و «صلح و امنیت بین‌المللی» ارتباط بین آن دو را از رهگذر بررسی تاریخی دریابد وضمن اذعان به گوناگونی نظرات پیرامون حقوق‌بشر و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی سعی می‌نماید از پیوند آن دو و تأثیر یکی بر دیگری پرده بردارد. وی با بیان نظریه «صلح به مثابه یک ارزش» و «امنیت به مثابه یک سیستم» درصدد یافتن ارتباط آن دو با حقوق‌بشر است و در این راستا به تئوری‌های مختلف از جمله «تئوری امنیت انسانی» شامل امنیت سیاسی، امنیت اقتصادی و اجتماعی، امنیت فرهنگی و امنیت زیست محیطی استناد می‌جوید. در این کتاب مؤلف با اینکه مبحث حقوق‌بشر را مورد بررسی قرار داده و لیکن در هیج جای کتاب به بررسی تطبیقی حقوق‌بشر با قرآن و نهج‌البلاغه نپرداخته است.

کتاب «مبانی حقوق‌بشر» به قلم مایکل فریدن ترجمه فریدون مجلسی متنی تخصصی و کارشناسانه در مورد حقوق فردی و گروهی است که برجسته‌ترین وجه آن در حقوق‌بشر متجلی می‌شود. در این کتاب به مفهوم حقوق، پیدایش حقوق در تفکر سیاسی، ارزیابی حقوق طبیعی به عنوان الگو سرمشق حقوق‌بشر در عمل پرداخته شده است. بنابراین می‌توان از این کتاب در زمینه مبانی حقوق‌بشر یاری جست، ولی در این کتاب هیچ بحثی در مورد رابطه بنیادهای نظری حقوق‌بشر با قرآن و نهج‌البلاغه به میان نیامده است.

کتاب «حقوق‌بشر» به تدوین الهام شوشتری‌زاده، که در آن به رویدادهای و تحولات مربوط به حقوق‌بشر، معاهدات حقوق‌بشری، تحولات مربوط به نهادهای منطقه‌ای و همچنین تحولات مربوط به حقوق‌بشر در آمریکا، اروپا، فلسطین، ایران و سایر کشورها پرداخته شده است. در این پژوهش می‌توان از مباحث پرداخته شده در این کتاب سود جست ولی از آنجا که به رابطه تطبیقی حقوق‌بشر با قرآن و نهج‌البلاغه نپرداخته، برای یاری رساندن به این پژوهش کامل نمی‌باشد.

محمدرضا گلشن‌پژوه در کتاب «حقوق‌بشر در جهان: روندها، موردها و واکنش ها» به دو فرآیند تاریخی‌ و حقوقی در جهان‌شمولی حقوق‌بشر پرداخته. همچنین بررسی چالش‌های دیدگاه‌های جهانشمول و نسبت‌‌گرا میان نسل‌های مختلف حقوق‌بشری، ارزیابی نگاه‌های متفاوت به اهمیت حقوق سیاسی و مدنی نسبت به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در نهایت بررسی مقاصد توسعه یافته در حمایت از حقوق‌بشر در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است و نیز تلاش شده تا نوعی نگاه کاربردی به معاهدات مهم حقوق‌بشری، نهادهای مختلف و همچنین رویه‌های موجود در این نهاده انداخته شود اما هیچ بررسی تطبیقی دربارۀ بنیادهای نظری حقوق‌بشر در قرآن و نهج‌البلاغه صورت نگرفته است.

 

سازماندهی پژوهش

در پژوهش حاضر تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و جمع‌آوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای، به بررسی و سنجش بنیادهای نظری و مواد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر با مبانی و آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه پرداخته شود که شامل چهار گفتار به شرح ذیل می‌باشد.

در گفتار اول مفاهیم و مباحث نظری بحث خواهد شد. در گفتار دوم که به سه فصل تقسیم یافته است خاستگاه حقوق‌بشر غربی مورد بررسی واقع خواهد شد که در فصل اول این گفتار خاستگاه حقوق‌بشر قبل از رنسانس و در فصل دوم خاستگاه حقوق‌بشر بعد از رنسانس و در فصل سوم حقوق بشر در اسناد و مدارک غربی بحث شده است. و اما در گفتار سوم این پژوهش که شامل سه فصل است خاستگاه حقوق بشر اسلامی مورد بررسی واقع شده که در فصل اول حقوق بشر در رویکرد سنتی و در فصل دوم حقوق‌بشر در رویکرد مدرن و در فصل سوم حقوق بشر در قرآن، سنت نبوی و نهج‌البلاغه مورد بحث واقع شده است. و در نهایت گفتار چهارم به بررسی و تطبیق یافته‌ها و نتیجه‌گیری اختصاص یافته است.

 


خرید و دانلود سنجش بنیادهای نظری و مواد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر با مبانی و آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه